Medijska pismenost počinje kod kuće i u vrtiću/školi, edukacijom djece, roditelja, stručnjaka, kritičkim promišljanjem i dijalogom, zajedničkim djelovanjem i zagovaranjem na etičnost proizvođača, ali i velikom ulogom donositelja zakona.
U vijećnici Pučkog otvorenog učilišta grada Velike Gorice 5.4.2025. održan je panel “Medijska pismenost za najmlađe” u organizaciji Grada Velike Gorice i Saveza društava “Naša djeca” Hrvatske. Panel je dio aktivnosti ovogodišnjih Dana medijske pismenosti i projekta „Medijska pismenost za najmlađe – unapređenje digitalnih kompetencija roditelja predškolske i rane školske dobi”, koji provodi Savez društava “Naša djeca” Hrvatske, uz financijsku podršku Ministarstva demografije i useljeništva. Na početku panela ispred domaćina grada Velike Gorice pozdravila je Petra Gotal, savjetnica za predškolski odgoj, djecu i mlade te Snježana Krpes, glavna tajnica ispred Saveza DND Hrvatske.
U prvom dijelu panela učenici 7-ih i 8-ih razreda iz OŠ Eugena Kumičića i Eugena Kvaternika (Magdalena, Natali, Ema, Jakov S., Jakov G., Juraj) kroz pitanja dugogodišnje novinarke Hrvatskog radija Višnje Biti, dali su svoju dječju perspektivu o tome kako djeca koriste medije i razumiju medijsku pismenost – o tome koliko dnevno provode uz medije, koje sadržaje gledaju, zašto baš te sadržaje, je li razgovaraju o medijima s roditeljima, je li gledaju neke sadržaje zajedno s roditeljima i ukućanima, s kojim su neugodnim situacijama na društvenim mrežama se susretali, koliko su medijski osviješteni o dobrim i lošim stranama medija, kako i koliko o medijima uče u školi, koliko su kritični na informacije koje dobiju putem medija, do toga što misle o umjetnoj inteligenciji i kako mediji utječu na njihovu psihofizičku i mentalnu dobrobit.
U drugom dijelu panela sudjelovale su: Snježana Krpes (Savez DND-a), Alma Čakmazović (stručnjakinja za komunikaciju i autorica edukativnih materijala), Vedrana Bertol (roditelj predškolca), Višnja Biti (novinarka) te Gorana Banda (moderatorica i stručnjakinja za medije i promicanje kvalitete medijske produkcije). Savez DND je predstavio na koji način Savez DND već 75 godina brine o odgoju i obrazovanju djece, pa tako odgovarajući i na rastuću potrebu odgoja i obrazovanja današnje djece, roditelja, stručnjaka na području medijske pismenosti.
Alma Čakmazović predstavila je rezultate istraživanja o upotrebi pametnih telefona koja pokazuju da djeca sve više vremena provode i ovisna su o mobilnim uređajima, koji kreiraju ponašanje, navike, interese djece i odraslih korisnika, a što proizvođači pametnih telefona koriste kroz tehničke postavke, algoritme, aplikacije i dizajn, stvarajući ovisnost.
Predstavnica roditelja, majka četvero djece Vedrana Bertol, iznijela je svoja iskustva o potrebnim granicama i dogovoru s djetetom koliko, kad i koji se sadržaji gledaju, imajući u vidu da su mediji prije svega za učenje i kvalitetno provođenje slobodnog vremena, a ne zamjena za druženje, igru na otvorenom, obiteljske obveze.
Novinarka Višnja Biti istaknula je važnost edukacije djece i odraslih za medijsku pismenost, te kako medije koristiti u edukativne i kreativne svrhe, te primjerice kako vizualne medije i društvene mreže zamijeniti audio medijima, poput radija. Tom prilikom urednica Ivana Sučić s Hrvatskog radija predstavila je nedavno pokrenutu Juhuhu radio frekvenciju Hrvatskog radija s kvalitetno odabranim dječjim pjesmama, pričama, klasičnom glazbom.
Kao zaključak panelistice i odgajatelji, učitelji, djeca sudionici panela, istaknuli su da posljedice pretjeranog, ovisničkog i pasivnog konzumiranja medija susrećemo svakodnevno u sve većem broju predškolske djece koja imaju različite poremećaje pozornosti te nerazvijene motoričke i govorne vještine. Kod osnovno školske djece i mladih prisutni su poremećaji prehrane, anksioznosti, usamljenosti, odbačenosti, suicidnog ponašanja te izloženosti nasilju i neprimjerenim sadržajima. U odgojno-obrazovnim ustanovama i dalje se nedovoljno poučava o medijskoj pismenosti, kritičkom promišljanju, algoritamskoj pismenosti i utjecaju umjetne inteligencije dok proizvođači pametnih telefona u stjecanju profita tehnološki unaprjeđuju uređaje. Roditelji i donositelji odluka nisu još dovoljno svjesni važnosti edukacije o medijskoj pismenosti i zakonskih regulativa. Medijska pismenost počinje kod kuće i u vrtiću/školi, edukacijom djece, roditelja, stručnjaka, kritičkim promišljanjem i dijalogom, zajedničkim djelovanjem i zagovaranjem na etičnost proizvođača, ali i velikom ulogom donositelja zakona, a sve u cilju kako bi mediji bili edukativni, sigurni, vjerodostojni, kreativni, etični te na dobrobit djece i mladih.
Hvala Gradu Velikoj Gorici, Pučkom otvorenom učilištu, svim sudionicima, svim koordinatorima u Savezu DND i Velikoj Gorici (Lani Kassim, Petri Gotal, Arijani Mataga Tintor, Marini Žilić) te volonterima.
Fotografije: Mirko Cvjetko