U Zagrebu, 30. 5. 2017. godine
U kontekstu donošenja novog Zakona o pravobranitelju za djecu, Koordinacija udruga za djecu zabrinuta je procedurom donošenja, samim sadržajem prijedloga novog Zakona kao i komentarima u javnom savjetovanju o ovom zakonu. Napadi na nezavisnost ovog važnog tijela započeli su prošlogodišnjim neprihvaćanjem izvješća Pravobraniteljice bez jasnih kriterija za ne/prihvaćanje na što je i tada Koordinacija upozoravala. Time je, prema tada važećem Zakonu, omogućena smjena sadašnje Pravobraniteljice. Iako se to tada nije dogodilo, upravo se sada situacija neusklađenosti Zakona o pravobranitelju za djecu koristi u ovu svrhu što upravo doprinosi netransparentnosti i izostanku jasnih kriterija za praćenje kvalitete rada Pravobranitelja.
Republika Hrvatska 2014. godine dobila je pohvalu Odbora UN-a za prava djece za činjenicu da ima nezavisna tijela – Pravobranitelja za djecu i Vijeće za djecu – što upućuje na visoke standarde u brizi o najboljem interesu djeteta. Od tada, vidljivo je urušavanje brige o pravima i interesima djece – unazad dvije godine Vijeće za djecu nije bilo ni formirano, a unazad godinu dana se sustavno radi na smanjivanju nezavisnosti svih pravobranitelja. Takav manjak osjetljivosti na brigu o postignutim standardima za prava djece i drugih ranjivih skupina rezultat je borbe individualnih, svjetonazorskih i stranačkih interesa.
Dok smatramo važnim da se proceduralna pogreška ispravi, pa samim time i donese novi Zakon kako bi se nastavilo djelovanje ovog važnog tijela, u isto vrijeme smatramo da se ta situacija mora iskoristiti za unaprjeđenje samog Zakona kako bi se osigurala stvarna nezavisnost i samostalnost, a ne za političku manipulaciju. Na to ukazuje prijedlog novog Zakona, posebno završne i prijelazne odredbe prema kojima stupanjem na snagu novog Zakona sadašnjoj Pravobraniteljici mandat automatski prestaje. Nadalje, prema aktualnom prijedlogu i dalje je neprihvaćanje godišnjeg izvješća Saboru osnova za prestanak mandata, a imajući na umu netransparentnost i nejasnoću kriterija za prihvaćanje izvješća, Pravobranitelj ne može nezavisno djelovati. Izrazito je važno da sam kandidat ili kandidatkinja koja bi trebala biti u ulozi Pravobranitelja za djecu, bude podložna provjeri i dokazu kvalitete pa bi trebao/la biti predložen ispred saborskih odbora, nakon javne procedure natječaja, a ne od strane Vlade.
Dodatno zabrinjava da u javnom savjetovanju oko Zakona o pravobranitelju za djecu udruga koja se predstavlja da se zalaže za interes obitelji, poziva na racionalizacije troškova te zakonsko pojednostavljenje spajanjem svih pravobranitelja. Populističke i površne mjere nemaju mjesta u području prava djece. Takav diskurs upućuje na nerazumijevanje i nepoštivanje ozbiljnosti rada u području zaštite najboljeg interesa djece i postignutih standarda koje Hrvatska ima u području prava djece na europskoj i međunarodnoj razini.
Djeca od nas odraslih zaslužuju ozbiljnost, stručnu raspravu, brojne nezavisne agente koji će pratiti, predlagati i zagovarati unaprjeđenje njihova statusa te Vladu i zakonodavca koji će uvažavati prepoznate dobre prakse.
Koordinacija udruga za djecu – Ambidekster klub; DEBRA, društvo oboljelih od bulozne epidermolize; Društvo Naša djeca Opatija; Društvo za psihološku pomoć; Forum za kvalitetno udomiteljstvo djece; Forum za slobodu odgoja; Hrabri telefon; Pučko otvoreno učilište „Korak po korak”; Savez društava Naša djeca Hrvatske; Savez izviđača Hrvatske; SOS Dječje selo Hrvatska; Udruga Igra; Udruga roditelja „Korak po korak”; Udruga Suncokret-OLJIN „Odgoj za ljubav i nenasilje”; Udruženje Djeca prva; Krijesnica – udruga za pomoć djeci i obiteljima suočenim s malignim bolestima; Centar za promicanje kvalitetnog života “Labirint”, Gorana Hitrec, Roditelji u akciji – RODA.
Kontakti: Marina Brkić, mbrkic @ fso.hr; Silvija Stanić, silvija @ udrugaroditeljakpk.hr (bez razmaka).